OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY "Z DARAMI NATURY ŚWIAT NIE JEST PONURY"
W roku 2021/ 2022 dzieci z grupy VI rozpoczęły udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym, jako innowacji pedagogicznej:
Głównym celem innowacji jest kształtowanie postaw proekologicznych u najmłodszych, pobudzanie kreatywności dzieci oraz zapoznanie z ideą zero waste – czyli uświadamianie jak można żyć nie produkując tak dużo odpadów, stosując się do zasad gospodarki obiegu zamkniętego (np. odmawianie jednorazowych opakowań, torebek foliowych itp., życie w zgodzie z ideą minimalizmu, szukanie nowych zastosowań dla wykorzystanych rzeczy, przerabianie ich na coś pożytecznego).
Nowatorstwo innowacji polega na kształtowaniu postaw proekologicznych u dzieci w wieku przedszkolnym, kształtowanie postawy społecznej świadomego i odpowiedzialnego konsumenta, zapoznanie dzieci z ideą życia bez odpadów.
Cele:
-
poszerzenie świadomości ekologicznej,
-
kształtowanie postaw i nawyków korzystnych dla środowiska naturalnego,
-
racjonalne wykorzystywanie zasobów przyrody oraz utylizacji odpadów,
-
stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą,
-
zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
-
inicjowanie zabaw konstrukcyjnych, majsterkowanie, budowanie, wykorzystując materiały użytkowe, w tym naturalne,
-
dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji,
-
przejawianie w stosunku do zwierząt życzliwości i troski,
-
tworzenie otoczenia przyjaznego środowisku,
-
rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody,
-
zachęcanie do indywidualnej i zbiorowej ekspresji artystycznej,
-
rozwijanie wyobraźni twórczej i kreatywnego myślenia,
-
budzenie zaciekawienia otaczającym światem,
-
rozwijanie zdolności poznawczych,
-
poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,
-
wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie,
-
wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody,
-
właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt,
-
dostrzeganie zależności pomiędzy stanem naturalnego środowiska a zdrowiem człowieka,
-
wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych,
-
kształtowanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: chęć niesienia pomocy potrzebującym, oszczędność, gospodarność, empatia,
-
rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów,
-
kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów przyrodniczych,
-
dostrzeganie i poznawanie zagrożeń cywilizacyjnych.
W ramach innowacji dzieci będą wykonywać zadania przyrodnicze, które są podstawą do uzyskania certyfikatu.
Projekt realizowany jest przez panią mgr Katarzynę Ciężadlik.