Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Innowacja Pedagogiczna „Magiczna moc bajek” czyli bajka dobra na wszystko

Magiczna moc bajek” czyli bajka dobra na wszystko- Innowacja pedagogiczna opracowana dla dzieci 3- letnich realizowana w okresie od 01.10.2024r. do 31.05.2025r. w grupie I- MYSZKI.

I . Podstawa prawna

Ustawa z 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz.1082  ze zm.) – art. 55 ust. 1 pkt 4, art.68 ust.1 pkt2, art.70, art.98, art.102.

II . Idea innowacji pedagogicznej

Dziecko przekraczając próg przedszkola targane jest różnymi emocjami. Przystosowanie się do zasad i norm panujących w przedszkolu, adaptacja w nowym środowisku, rozłąka z rodzicami, nowi koledzy – wszystko to sprawia, że dziecko w nieznanym otoczeniu czuje się samotne i boi się tego, co nowe.

Bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu w pracy z dziećmi uważam, że metodą  skutecznie redukującą te niepożądane stany emocjonalne jest terapia przez bajkę. Ponadto niezmiennie wiadomo, iż bajki były od zawsze sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych.

Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój małego człowieka. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. Odpowiednio dobrana literatura dziecięca wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy.

Mądre książki są też nośnikami ważnych uniwersalnych wartości moralnych. Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, stąd musi ją wzbudzić nauczyciel lub rodzic w procesie wychowania. Dlatego jednym z zadań przedszkola jest m.in. rozbudzenie zainteresowań czytelniczych. Poprzez utożsamienie się z bohaterem, dzieci są w stanie przepracować różne, trudne dla siebie sytuacje, poradzić sobie z przykrymi emocjami. Nabywają nowych umiejętności społecznych i emocjonalnych, łatwiej im identyfikować swoje przeżycia. Czytanie uczy odróżniania dobra od zła, dostarcza pozytywnych wzorców, wpływa na rozwój uczuć i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów.

Dzięki czytaniu odpowiedniej literatury dziecko staje się lepsze, bogatsze wewnętrznie, pragnie, aby zawsze tryumfowało dobro i sprawiedliwość. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję. Niestety, współcześnie wiele dzieci bez umiaru korzysta z komputera lub telewizora i jest to dla nich najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu.

W zalewie bajek telewizyjnych i gier komputerowych coraz częściej ginie piękna i naprawdę wartościowa literatura dziecięca. Dlatego właśnie, mając na uwadze ten problem została stworzona innowacja promująca czytanie dzieciom jako sposób na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego, pełnego empatii człowieka.

III. Zakres innowacji pedagogicznej

-Innowacją objęte będą dzieci 3 -letnie z Przedszkola nr 51 w Bielsku – Białej.

-Innowacja realizowana będzie podczas zajęć dydaktyczno- wychowawczych oraz w czasie wolnym od zajęć.

-Innowacja będzie dotyczyła wybranych zajęć edukacyjnych, realizowanych w ramach podstawy programowej, poszerzając je o treści zawarte w innowacji.

-Innowacja jest programem elastycznym, otwartym, przeznaczonym dla nauczycieli, którzy są kreatywni, twórczy, potrafią dostosowywać treści do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, nie boją się wprowadzać do zajęć własne pomysły.

IV. Cele innowacji:

Cele ogólne:

- Promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka

- Kształtowanie pożądanych postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym.

Cele szczegółowe

- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.

- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.

- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).

- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.

- Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.

- Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

- Popularyzowanie wśród dzieci animacji jako sztuki oraz tzw. dobrych dobranocek z morałem.

- Współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.

V. Oczekiwane efekty:

Innowacja w swoich założeniach ma sprzyjać osiąganiu następujących rezultatów:

- Wszechstronnemu rozwojowi dziecka w obszarach; społecznym, emocjonalnym, poznawczym i fizycznym,

- Doskonaleniu umiejętności językowych dzieci;

- Rozwijaniu pamięci i wyobraźni;

- Rozbudzenia zachowań prospołecznych (chęć niesienia pomocy innym ludziom, wrażliwość na krzywdę innych i niesprawiedliwość.

VI. Metody i formy pracy

Metody:

- słowne: objaśnienia, rozmowa,

- czynne: odgrywanie określonych ról, aktywne badanie i odkrywanie rzeczywistości, doświadczanie i przeżywanie.

- percepcyjne: obserwacja , pokaz, - wspierające oraz stymulujące rozwój dziecka,

Formy:

- praca z całą grupą;

- praca w zespołach;

- praca indywidualna.

VII. Opis wdrażania Innowacji:

Innowacja opiera się na najważniejszych wartościach moralnych takich jak:

- ,,Szacunek”- który jest fundamentem wszystkich wartości, to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro drugiej osoby

- „Uczciwość”- która buduje nasze poczucie własnej wartości oraz zaufanie innych do nas

- „Odpowiedzialność”- która czyni życie wartościowszym, wymaga wysiłku, wyrzeczeń, a nawet wielkich poświeceń, ale w zamian przynosi szacunek innych osób

- „Odwaga”- która zawiera w sobie element mądrości, ocenę, co jest dobre, a co złe

- „Sprawiedliwość”- to przestrzeganie zasady równości praw, poszanowanie prawdy

- „Przyjaźń, Miłość”- to okazywanie uczuć innym, odczuwanie szczęścia

- „Solidarność”- to gotowość do pomocy, wsparcia, to także poświęcenie i szlachetność.

Każdego miesiąca poprzez literaturę i działania aktywizujące, dzieci odbywają podróż do innej krainy wartości oraz poznają bardzo wartościowe Dobranocki z dawnych lat.

Miesiąc

Poznana wartość

Dobranocki z dawnych lat

październik

szacunek

Przygody Myszki

listopad

przyjaźń , miłość Reksio

Reksio

grudzień

uczciwość

Pszczółka Maja

styczeń

solidarność, piękno

Smerfy

luty

tolerancja, sprawiedliwość

Porwanie Baltazara Gąbki

marzec

odwaga

Koziołek Matołek

kwiecień

złośliwość, pokojowość

Muminki

maj

odpowiedzialność, mądrość

Jacek i Agatka

Działania do zrealizowania przed rozpoczęciem innowacji:

- ,,Bajkowy Przyjaciel”- wykonanie z dziećmi maskotki, pacynki bądź kukiełki, która będzie towarzyszyła dzieciom podczas podróży do krainy bajek. Wspólne nadanie imienia nowemu Przyjacielowi.

- „Najpiękniej czyta moja mama i mój tata” - włączenie rodziców do aktywnej i systematycznej współpracy w realizację innowacji.

- Stworzenie na stronie internetowej przedszkola zakładki pt. „Magiczna moc bajek” do zamieszczania zdjęć z realizacji innowacji.