Innowacja Pedagogiczna „Magiczna moc bajek” czyli bajka dobra na wszystko
„Magiczna moc bajek” czyli bajka dobra na wszystko- Innowacja pedagogiczna opracowana dla dzieci 3- letnich realizowana w okresie od 01.10.2024r. do 31.05.2025r. w grupie I- MYSZKI.
I . Podstawa prawna
Ustawa z 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz.1082 ze zm.) – art. 55 ust. 1 pkt 4, art.68 ust.1 pkt2, art.70, art.98, art.102.
II . Idea innowacji pedagogicznej
Dziecko przekraczając próg przedszkola targane jest różnymi emocjami. Przystosowanie się do zasad i norm panujących w przedszkolu, adaptacja w nowym środowisku, rozłąka z rodzicami, nowi koledzy – wszystko to sprawia, że dziecko w nieznanym otoczeniu czuje się samotne i boi się tego, co nowe.
Bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu w pracy z dziećmi uważam, że metodą skutecznie redukującą te niepożądane stany emocjonalne jest terapia przez bajkę. Ponadto niezmiennie wiadomo, iż bajki były od zawsze sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych.
Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój małego człowieka. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. Odpowiednio dobrana literatura dziecięca wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy.
Mądre książki są też nośnikami ważnych uniwersalnych wartości moralnych. Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, stąd musi ją wzbudzić nauczyciel lub rodzic w procesie wychowania. Dlatego jednym z zadań przedszkola jest m.in. rozbudzenie zainteresowań czytelniczych. Poprzez utożsamienie się z bohaterem, dzieci są w stanie przepracować różne, trudne dla siebie sytuacje, poradzić sobie z przykrymi emocjami. Nabywają nowych umiejętności społecznych i emocjonalnych, łatwiej im identyfikować swoje przeżycia. Czytanie uczy odróżniania dobra od zła, dostarcza pozytywnych wzorców, wpływa na rozwój uczuć i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów.
Dzięki czytaniu odpowiedniej literatury dziecko staje się lepsze, bogatsze wewnętrznie, pragnie, aby zawsze tryumfowało dobro i sprawiedliwość. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję. Niestety, współcześnie wiele dzieci bez umiaru korzysta z komputera lub telewizora i jest to dla nich najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu.
W zalewie bajek telewizyjnych i gier komputerowych coraz częściej ginie piękna i naprawdę wartościowa literatura dziecięca. Dlatego właśnie, mając na uwadze ten problem została stworzona innowacja promująca czytanie dzieciom jako sposób na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego, pełnego empatii człowieka.
III. Zakres innowacji pedagogicznej
-Innowacją objęte będą dzieci 3 -letnie z Przedszkola nr 51 w Bielsku – Białej.
-Innowacja realizowana będzie podczas zajęć dydaktyczno- wychowawczych oraz w czasie wolnym od zajęć.
-Innowacja będzie dotyczyła wybranych zajęć edukacyjnych, realizowanych w ramach podstawy programowej, poszerzając je o treści zawarte w innowacji.
-Innowacja jest programem elastycznym, otwartym, przeznaczonym dla nauczycieli, którzy są kreatywni, twórczy, potrafią dostosowywać treści do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, nie boją się wprowadzać do zajęć własne pomysły.
IV. Cele innowacji:
Cele ogólne:
- Promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka
- Kształtowanie pożądanych postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
Cele szczegółowe
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.
- Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
- Popularyzowanie wśród dzieci animacji jako sztuki oraz tzw. dobrych dobranocek z morałem.
- Współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.
V. Oczekiwane efekty:
Innowacja w swoich założeniach ma sprzyjać osiąganiu następujących rezultatów:
- Wszechstronnemu rozwojowi dziecka w obszarach; społecznym, emocjonalnym, poznawczym i fizycznym,
- Doskonaleniu umiejętności językowych dzieci;
- Rozwijaniu pamięci i wyobraźni;
- Rozbudzenia zachowań prospołecznych (chęć niesienia pomocy innym ludziom, wrażliwość na krzywdę innych i niesprawiedliwość.
VI. Metody i formy pracy
Metody:
- słowne: objaśnienia, rozmowa,
- czynne: odgrywanie określonych ról, aktywne badanie i odkrywanie rzeczywistości, doświadczanie i przeżywanie.
- percepcyjne: obserwacja , pokaz, - wspierające oraz stymulujące rozwój dziecka,
Formy:
- praca z całą grupą;
- praca w zespołach;
- praca indywidualna.
VII. Opis wdrażania Innowacji:
Innowacja opiera się na najważniejszych wartościach moralnych takich jak:
- ,,Szacunek”- który jest fundamentem wszystkich wartości, to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro drugiej osoby
- „Uczciwość”- która buduje nasze poczucie własnej wartości oraz zaufanie innych do nas
- „Odpowiedzialność”- która czyni życie wartościowszym, wymaga wysiłku, wyrzeczeń, a nawet wielkich poświeceń, ale w zamian przynosi szacunek innych osób
- „Odwaga”- która zawiera w sobie element mądrości, ocenę, co jest dobre, a co złe
- „Sprawiedliwość”- to przestrzeganie zasady równości praw, poszanowanie prawdy
- „Przyjaźń, Miłość”- to okazywanie uczuć innym, odczuwanie szczęścia
- „Solidarność”- to gotowość do pomocy, wsparcia, to także poświęcenie i szlachetność.
Każdego miesiąca poprzez literaturę i działania aktywizujące, dzieci odbywają podróż do innej krainy wartości oraz poznają bardzo wartościowe Dobranocki z dawnych lat.
Miesiąc |
Poznana wartość |
Dobranocki z dawnych lat |
październik |
szacunek |
Przygody Myszki |
listopad |
przyjaźń , miłość Reksio |
Reksio |
grudzień |
uczciwość |
Pszczółka Maja |
styczeń |
solidarność, piękno |
Smerfy |
luty |
tolerancja, sprawiedliwość |
Porwanie Baltazara Gąbki |
marzec |
odwaga |
Koziołek Matołek |
kwiecień |
złośliwość, pokojowość |
Muminki |
maj |
odpowiedzialność, mądrość |
Jacek i Agatka |
Działania do zrealizowania przed rozpoczęciem innowacji:
- ,,Bajkowy Przyjaciel”- wykonanie z dziećmi maskotki, pacynki bądź kukiełki, która będzie towarzyszyła dzieciom podczas podróży do krainy bajek. Wspólne nadanie imienia nowemu Przyjacielowi.
- „Najpiękniej czyta moja mama i mój tata” - włączenie rodziców do aktywnej i systematycznej współpracy w realizację innowacji.
- Stworzenie na stronie internetowej przedszkola zakładki pt. „Magiczna moc bajek” do zamieszczania zdjęć z realizacji innowacji.