Innowacja pedagogiczna - „Matematyka na wesoło w świecie przedszkolaka"
„Matematyka na wesoło w świecie przedszkolaka"
Program edukacyjny, który rozwija u dzieci umiejętności matematyczne poprzez zabawy, gry i aktywności oparte na metodach czynnych
Innowacja pedagogiczna opracowana dla dzieci 3, 4- letnich realizowana będzie w grupie MYSZKI w okresie od 01.10.2025r. do 31.05.2026r.
Innowacja „Matematyka na wesoło w świecie przedszkolaka" to program edukacyjny, który rozwija u dzieci przedszkolnych umiejętności matematyczne poprzez zabawy, gry i aktywności oparte na metodach czynnych, takich jak: dostrzeganie wzorów, rytmów, segregowanie przedmiotów, liczenie, mierzenie, czy rozpoznawanie figur geometrycznych. Program pomoże oswoić dzieci przedszkole z matematyką i przygotowanie je do dalszej edukacji w tym zakresie, wykorzystując ich naturalną ciekawość i inicjatywę.
Cele innowacji:
Cele ogólne:
-
Przygotowanie dzieci do uczenia się matematyki w sposób naturalny i przyjemny;
-
Rozwijanie umiejętności matematycznych i logicznego myślenia poprzez kontakt z matematyką w czasie zabawy;
-
Rozbudzenie zainteresowań matematyką i pokazanie jej jako fascynującej przygody, a nie trudnego przedmiotu.
Cele szczegółowe:
Dziecko potrafi:
-
konstruktywnie działać;
-
liczyć obiekty i odróżniać błędne liczenie od poprawnego;
-
lepiej dodawać i odejmować elementy;
-
szybciej rozpoznawać podstawowe figury geometryczne;
-
kojarzyć kształty figur przestrzennych z przedmiotami codziennego użytku;
-
sprawniej określać kierunki w przestrzeni;
-
stosować określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni;
Oczekiwane efekty:
Innowacja w swoich założeniach ma sprzyjać osiąganiu następujących rezultatów:
-
poznanie stałego następstwa dni i nocy, pór roku;
-
rozróżniać stronę lewą i prawą, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
-
dokładniej stosować określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni;
-
lepiej rozpoznawać podstawowe figury geometryczne;
-
kojarzyć kształty figur przestrzennych z przedmiotami codziennego użytku;
-
umiejętnie dokonywać w toku działania, prostych operacji umysłowych: porównywania, klasyfikowania, uogólniania i odnajdywania;
-
posługiwanie się pojęciem „para” przy określaniu zbioru dwuelementowego (wykorzystywanie naturalnych okazji np. para butów);
-
określanie wielkości przedmiotów, stopniowanie określeń: duży-większy-największy, mały-mniejszy-najmniejszy;
-
ćwiczenie spostrzegawczości, pamięci i koncentracji uwagi poprzez zabaw typu: „Znajdź różnice”, „Czego brakuje” „Ciepło zimno”, „Moje ciało”, „Wyczaruj z kółek” itp.;
-
rozróżnianie ciężaru przedmiotów bez użycie zmysłu wzroku, stosując określenia: ciężkie, lekkie; cięższe, lżejsze.